Support

Loop je tijdens een project tegen problemen aan of werkt SketchUp niet meer? Hieronder vindt je de meest voorkomende vragen / problemen. Bezoek ook eens de SketchUp BIM Kennisbank en de Actueel pagina. Daar wordt ook veel kennis gedeeld! 

Mocht de oplossing er niet tussen staan, schroom niet en neem gerust contact op! 

Meest gestelde SketchUp vragen

Dat ligt eraan hoe snel de betaling van je bestelling is voldaan. Als je een SketchUp Subscription (abonnement) hebt gekocht, ontvang je van Trimble de activatie per e-mail. Meestal gebeurt dat zodra de bestelling bij onze distributeur(s) is aangemeld binnen 1 – 3 werkdagen.

Als je een SketchUp Pro Subscription of SketchUp Pro met een maintenance programma aanschaft heb je recht op support. Deze support omvat installatieproblemen of problemen die zich voordoen bij het gebruik van dit programma die leiden tot een crash.

Vragen en/of problemen bij “normaal” gebruik van SketchUp Pro vallen niet binnen de standaard support.
Maar ook in die situatie kan je contact met ons opnemen waarna we beoordelen hoe je het beste geholpen kunt worden.

Klik op de onderstaande link om de meest recente versie van SketchUp Pro 2020 te downloaden:

Maak jij nog steeds gebruik van een oudere versie?
Dan kan je hier de recente oudere SketchUp versies downloaden.

Nee, dat is niet het geval. SketchUp Pro 2020 loopt op één cilinder (core).

Computers worden steeds sneller en kunnen steeds meer taken tegelijk verwerken. Ik vergelijk computers vaak met een motor. De processor (CPU) in de computer is de motor, die meerdere cilinders (cores) kan bevatten. Tegenwoordig zie je vaak dat computers beschikken over 4, 6 of 8 cores. SketchUp Pro werkt, net zoals andere 2D / 3D tekenprogramma’s, op één core van de computer. Oftewel loopt SketchUp op één cilinder. De berekening van het 3D-model wordt in gelijke delen uitgevoerd. En kan dan slechts door één core tegelijk worden verwerkt. Dit is belangrijk om te weten want iedere actie die jij in SketchUp uitvoert moet door de computer worden verwerkt.

Gebruik daarom een PC/Laptop met een hoge single core kloksnelheid (CPU)!

SketchUp functioneert fantastisch met een NVIDIA videokaart, uit de hogere GeForce of Quadro (RTX) collectie, die 100% OpenGL ondersteund.
De GeForce videokaarten zijn over het algemeen goedkoper dan de Quadro videokaarten. Maar pas op als je ook andere CAD / BIM software gebruikt. Deze werken soms niet goed met een GeForce RTX videokaart!

Wat daarnaast nog steeds te vaak fout gaat, is het gebruik van videokaarten die op het moederboard gesoldeerd zijn. Oftewel onboard / intergrated videokaarten. Deze ondersteunen meestal de 3D OpenGL slecht en delen ook nog eens het systeemgeheugen waardoor SketchUp erg traag functioneert. 

Tot slot: SketchUp wordt continu doorontwikkeld evenals je videokaart. Controleer daarom met enige regelmaat de drivers van je videokaart en update deze indien nodig. 

Nee dat is niet persé nodig. Je kunt met de subscription (abonnement) ook offline werken. Als je eenmaal inlogt met een subscription licentie bij SketchUp blijft deze vervolgens 28 dagen actief. Dit betekend dat je daarna 28 offline kunt werken waarna je weer opnieuw moet inloggen. 

Let op; bepaalde extensies / functionaliteiten hebben wel een internet verbinding nodig!

Een subscription licentie is persoonsgebonden. Hierdoor kan SketchUp alleen maar op de werkplek van een medewerker geïnstalleerd worden. Maar met dit licentietype kan je wel vanaf één beheerder (Trimble ID) eenvoudig nieuwe licenties toekennen en onttrekken. Dit is ontzettend handig als je binnen het bedrijf te maken hebt met tijdelijke medewerkers of verloop van personeel. Daarom is deze licentievorm zeer toekomstgericht en kan jij vele malen sneller schakelen.

Een private netwerklicentie is niet persoonsgebonden. Hierdoor kan SketchUp op een onbeperkt aantal computers worden geïnstalleerd. Het aantal seats dat je afneemt staat voor het aantal computers waarop SketchUp tegelijk gebruikt kan worden. Sluit een medewerker de software af, dan komt die licentie vrij voor een andere medewerker. Het nadeel van een netwerklicentie is dat je een x aantal licenties aangeschaft (minimaal 5) en je geen “grip” hebt wie allemaal gebruik maken van deze licenties. Daarnaast is dit licentietype duurder dan de subscription variant.

Of je nu een beginner of gevorderde SketchUp gebruiker bent. Er staan legio video’s online die je helpen jouw SketchUp vaardigheden te verbeteren:

SketchUp installatie & activatie vragen

Ja, een SketchUp Pro Subscription kan op maximaal 2 systemen worden geïnstalleerd. Maar let op: Een subscription is persoonsgebonden en gekoppeld aan een Trimble ID. De persoon waaraan de subscription is toegekend kan met deze licentie SketchUp Pro op 2 systemen installeren maar slechts op één systeem tegelijkertijd gebruiken.

Als je een Trimble Identity (ook wel Trimble ID genoemd) wilt aanmaken, ga je direct naar de Trimble ID accountbeheerpagina en volg je de stappen voor het maken van het account. Een Trimble ID biedt je namelijk single sign-in toegang voor  diverse online Trimble diensten waaronder:

Dankzij de Trimble ID hoef je dus minder vaak jezelf aan te melden bij de online diensten van Trimble.

Let op: Na het aanmaken van je Trimble ID ontvang je  een e-mail waarin je wordt gevraagd om het account te activeren. Doe dit binnen 72 uur en check eventueel je spambox of ongewenste emails! Als je het account niet binnen 72 uur hebt geactiveerd, moet je de link ‘Forgot password’ gebruiken om je wachtwoord opnieuw in te stellen en vervolgens het account te activeren.

Mogelijk blokkeert de firewal van je bedrijf of de spamfilter deze e-mail(s). Controleer daarom altijd je spambox of ongewenste e-mails.
Trimble kan je e-mails sturen met de volgende e-maildomeinen:

  • *@trimble.com;
  • *@trimblepaas.com;
  • *@mail.trimblepaas.com.

Vraag indien nodig aan de IT-afdeling om deze e-maildomeinen toe te staan in je inbox.
Het zou zonde zijn als je bijvoorbeeld belangrijke informatie omtrent je SketchUp Pro licentie mist.

Als je één licentie hebt aangeschaft wordt de licentie automatisch toegewezen aan je Trimble ID en kan je direct met SketchUp Pro aan de slag.

Heb je meerdere subscription licenties aangeschaft? Dan kan je behulp van dit stappenplan de subscription licenties eenvoudig activeren en toekennen aan je medewerkers.

Als de subscription licentie is geactiveerd en het startscherm toont nog steeds de Trail periode?
Log dan eerst uit, sluit SketchUp en start het weer op. Log vervolgens weer opnieuw in met je Trimble ID.
Meestal is het probleem nu opgelost.

Het kan wel 24 uur duren voordat de status “automatisch” wijzigt van trial naar subscription.

Is het probleem nog niet opgelost?
Controleer dan of de subscription licentie wel is geactiveerd op jouw e-mailadres via de Account Management Portal van Trimble.

Volg deze stappen om de SketchUp Pro licentie te deactiveren op één van je systemen:

  1. Klik op het icoon met het “persoon” rechts bovenin in het startscherm van SketchUp;
  2. Klik vervolgens op ‘Sign out’;
  3. Een webbrowser venster verschijnt met de tekst “You’re signed out of all things SketchUp”

Nu is één van de twee autorisaties weer beschikbaar om te gebruiken op een ander systeem.

Het is erg vervelend als het systeem waarop een SketchUp Pro subscription geactiveerd was, niet meer beschikbaar is. Gelukkig kan je nog steeds de SketchUp subscription deactiveren zodat je deze op een ander systeem kan activeren. Volg daarvoor de volgende stappen:

  1. Log in bij het Account Management Portal van Trimble.
  2. Klik op ‘My Products’ voor je gekochte Subscription Licentie;
  3. Klik op de link ‘Manage Devices’;
  4. Klik tot slot op de knop ‘Deauthorize all’.

Alle systemen waarop je ingelogd was, zijn direct uitgelogd.
Je kan nu weer inloggen op een nieuw / ander systeem.

Vragen over het gebruik van SketchUp

SketchUp Pro 2020 kan de IFC2x3 versie importeren en exporteren.

Helaas voldoet de native (standaard) IFC export nog niet aan de gestelde eisen van buildingSMART.
Daarom is het advies de IFC Manager extensie toe te passen voor een correcte IFC export.