Waarom je product digitaliseren zo belangrijk is

In de bouw en interieurbouw ontwerpt men steeds vaker in 3D en werkt men samen volgens de BIM werkmethodiek. Vroegtijdig inzichtelijk wat er gemaakt moet worden, fouten voorkomen en grip op het proces zijn de voornaamste redenen. Doordat het bouwwerk eerst digitaal in 3D wordt ontworpen stijgt de vraag naar digitale 3D objecten. Als fabrikant / leverancier wordt het steeds belangrijker om je product te digitaliseren. Want je bent verantwoordelijk voor de digitale beschikbaarheid van jouw product. Maar hoe pak je dit aan?

3D tekenprogramma’s en BIM

De Bouw Informatie Model (BIM) werkmethodiek gaat in principe over het slim omgaan met informatie tijdens alle fasen in het (bouw)proces. Met BIM wordt er informatie gegenereerd in een digitaal 3D model. Deze informatie kan met alle betrokkenen uniform worden gedeeld en hergebruikt. Dit is mogelijk doordat er gebruik gemaakt wordt van een open bestandsformaat IFC en een aantal basis afspraken.

Om een 3D BIM model te kunnen modelleren kun je kiezen uit talloze 3D tekenprogramma’s. SketchUp Pro is zo’n 3D tekenprogramma. Het is erg belangrijk dat je kiest voor een tekenprogramma die bij jouw proces past. Want er zijn 3D tekenprogramma’s verkrijgbaar die vele functionaliteiten bieden die je niet gebruikt. Ook zijn deze tekenprogramma’s vaak erg duur in aanschaf en onderhoud. Vraag jezelf daarom altijd minimaal het volgende af voordat je een 3D tekenprogramma aanschaft:

  • Wat wil ik modelleren?
  • Welke functionaliteiten heb ik nodig om mijn werkzaamheden uit te voeren?
  • Beschikt het 3D tekenprogramma over de functionaliteiten die ik nodig heb, of kan ik deze los aanschaffen?
  • Is het tekenprogramma gebruikersvriendelijk en eenvoudig aan te leren?
  • Past het binnen het budget?

Waarom hebben sommige bedrijven nog geen producten gedigitaliseerd?

Er zijn diverse redenen waarom je als fabrikant / leverancier (nog) geen producten gedigitaliseerd hebt:

  1. Je bent te druk en hebt geen tijd om producten te digitaliseren.
  2. Je weet niet precies aan welke eisen een 3D (BIM) object moet voldoen.
  3. Je hebt geen idee voor welk(e) 3D tekenprogramma(‘s) de producten geschikt moeten zijn.
  4. Je ervaart de BIM werkmethodiek en digitalisering als onnodig.
  5. Je vindt het kostenplaatje van de digitalisering te duur.

Beter vindbaar

Mensen zijn bijna altijd online en zijn op zoek naar informatie. Als fabrikant / toeleverancier kan je de klant helpen bij het specificatie- en ontwerp proces met behulp van 3D objecten. Stel dat een SketchUp gebruikende (interieur-) architect op zoek is naar bijvoorbeeld een houten jaloezie. Dan is de kans groot dat hij/zij via een zoekmachine het volgende zoekt: “Houten jaloezie SketchUp”. Er worden een aantal leveranciers getoond die dit product als 3D object ter beschikking stellen. Grote kans dat één van deze producten in wordt gedownload, toegepast en daadwerkelijk aangeschaft.

Er zijn tegenwoordig ook steeds meer online 3D objecten bibliotheken waarop je als fabrikanten en leveranciers producten kunt aanbieden. 3DWarehouse en BIMobject zijn twee populaire bibliotheken. Deze bibliotheken bevatten al duizenden objecten die modelleurs kunnen downloaden en toepassen in een 3D tekenprogramma. Als fabrikant / leverancier kan je dus online je producten aanbieden aan een miljoenen publiek!

Minder afhankelijk

Doordat je product is gedigitaliseerd ben je minder afhankelijk van de factor mens in het proces. Een modelleur hoeft namelijk niet steeds je product compleet uit te werken. Ditzelfde geld natuurlijk voor een (interieur-) architect die jouw product wil toepassen maar niet beschikt over een 3D object. Product combinaties die niet bestaan kunnen niet meer zomaar gemodelleerd worden.

Je hebt een 3D BIM model hebt gemodelleerd of ontvangen waarin je producten zijn toegepast. Dan kan je deze informatie slim toepassen in het proces. Denk maar eens aan de faalkosten die je kunt voorkomen doordat de wachttijden, onnodige bewegingen en herbewerkingen worden beperkt. Daarnaast kan je dankzij de digitalisering met meer structuur en flexibiliteit gaan produceren en leveren.

Eenvoudig en eenmalig

Er zijn diverse manieren om je product(en) te digitaliseren. Zo kan je de producten natuurlijk zelf digitaliseren. Dit lijkt vaak de voordeligste optie. Maar vergeet niet dat dit vraagt om (vrije) tijd en specialistische kennis. Beschik je toch niet over voldoende tijd en kennis? Dan kan je het uitbesteden aan een content ontwikkelaar.

Een groot voordeel van de digitalisering van je product(en) is dat het een eenmalige investering is. Eenmaal gedigitaliseerd kan het eenvoudig door “iedereen” worden toegepast. Je voorkomt dubbel werk. Het product hoeft niet iedere keer opnieuw ontwikkeld hoeft te worden. En je kan daarnaast slim gebruik maken van de informatie uit het 3D object en/of het 3D BIM model. Daardoor is de investering al gauw terug verdiend.

Interesse?

Ben je geïnteresseerd of wil je meer informatie over het digitaliseren van je product(en) in SketchUp? Neem dan contact met mij op en wellicht bespreken we binnenkort al jouw mogelijkheden. Of lees hier meer over hoe het product gedigitaliseerd kan worden.